هنجارگریزی نحوی در اشعار مهدی اخوان ثالث از دیدگاه سبک شناسی زبان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده فرناز سرداری
- استاد راهنما خسرو غلامعلی زاده شجاع تفکری رضایی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
در این پژوهش به دنبال ایجاد ارتباط میان سبک¬شناسی به-عنوان یک دیدگاه زبان¬شناختی و ادبیات به ویژه شعر معاصر هستیم. برای رسیدن بدین منظور به تعریف نقش¬های شش¬گان? زبان از دیدگاه یاکوبسن اشاره می¬کنیم. هنجارگریزی یکی از یافته¬های مهم فرمالیست¬ها و صورت¬گرایان روس از جمله شکلوفسکی و موکاروفسکی می¬باشد. لیچ انواع هنجارگریزی را در هشت گونه طبقه¬بندی کرده است که یکی از آنها هنجارگریزی نحوی می¬باشد. در این رساله هنجارگریزی نحوی در اشعار مهدی اخوان ثالث، براساس ساختار بی¬نشان زبان فارسی که همان sov است، بررسی شده است. با بررسی¬ای که انجام شده¬است 18 نوع هنجارگریزی نحوی در اشعار اخوان یافت شده است از میان آنها انتقال متمم قیدی به جایگاه پس از فعل با 498 مورد بیشترین بسامد و انتقال مفعول مستقیم به جایگاه پیش از نهاد با 2 مورد کمترین میزان را به خود اختصاص داده¬اند. بر این اساس مشخص شد که اخوان ثالث از این نوع هنجارگریزی¬های نحوی برای برجسته¬سازی و زیبایی کلام خود بهره برده است، و با استفاده از این نوع هنجارگریزی¬ها سبک خاصی را به خود اختصاص داده است.
منابع مشابه
مؤلّفههای پسااستعماری در اشعار مهدی اخوان ثالث
مطالعات پسااستعماری یکی از حوزههای مطالعات جدید در مورد کشورهای موسوم به جهان سوم و نگرشی انتقادی به مجموعهای از رهیافتهای نظری است که با تأکید بر پیامدهای استعمارگرایی به تحلیل گفتمان استعماری میپردازد. ادوارد سعید، بنیانگذار واقعی نظریۀ پسااستعماری در کتاب شرقشناسیاش بر این اصل تکیه دارد که متفکران غربی، عمدتاً تصویر نادرستی از مشرق به مثابۀ «دیگری» مطرح کردهاند. وی بر این باور بود که ...
متن کاملجستاری در مفهوم آرمانشهر از دیدگاه مهدی اخوان ثالث
موضوع مقاله، آرمانشهر در اندیشه مهدی اخوان ثالث است. این پژوهش درپیِ جوابدادن به این سؤال است که در شعر اخوان ثالث، آرمانشهر چه مؤلفههایی دارد؟ این مؤلفهها در اندیشه و شعر او به چه صورتی به کار رفته است؟ دامنه مفاهیم آرمانشهر به کدام مبانی محدود میشود و هنگام بررسی و تبیین اصطلاحات آرمانشهر در شعر اخوان، چه تعریفی از آنها میتوان کرد و ساختار آنها را تعیین نمود. در این مقاله، تحلیل محتوایی (...
متن کاملبلاغت ساختهای نحوی نشاندار در اشعار نیمایی اخوان ثالث
رابطۀ دستور زبان و بلاغت سخن، هنوز به قدر کفایت در زبان فارسی به طور عام و زبان شعری به طور خاص بررسی و تحلیل نشده است. هرچند قاعدتاً رابطۀ ساختهای نحوی و بلاغت در زبان شعر، تابعی از همین رابطه در کاربرد عادی زبان است، خودآگاهی و معناداری کاربرد برخی ساختهای نحوی در شعر را نمیتوان نادیده گرفت. هنر شاعران در پرداخت ساختهای نحوی متنوّع بهگونهای که با بافت و بلاغت سخن تناسب یابد، چنان آشکا...
متن کاملسبک شناسی نثر مهدی اخوان ثالث
چکیده سبک، روش خاص ادراک و بیان افکار به وسیل? ترکیب کلمات و انتخاب الفاظ و طرز تعبیر و در حالت کلی حاصل نگاه خاص هنرمند به جهان درون و برون است. در دور? معاصر، ملک الشعراء بهار نخستین کسی است که به طور طبقه بندی شده به علم سبک و سبک شناسی سامان داد و بعدها افراد دیگر از جمله شمیسا به طرق مختلف به طبقه بندی سبک پرداختند. مهدی اخوان ثالت از جمل? چهره های سرشناس شعر و شاعری در دور? معاصر است که...
بررسی کهن الگوی سایه در اشعار مهدی اخوان ثالث
برطبق روان شناسی تحلیلی یونگ، روان انسان تشکیل یافته از سیستم های روانی است که به «کهن الگو» (archetype) و نمونة مثالی شهرت یافته اند. این پژوهش بر آن است تا کهن الگوی سایه را به منزلة مهم ترین و بارزترین کهن الگویی که در اشعار شاعر بزرگ معاصر، مهدی اخوان ثالث، بازتاب یافته است بررسی و تحلیل کند. از آن جا که کهن الگوی سایه در شخصیت انسان دارای کارکردهایی است که مربوط به جنبة منفی شخصیت انسان می...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023